MVA Nieuwsbrief 14-4-2012
14/04/2012
Veld onderhoud afgerond
Flevo green support heeft aangegeven dat zij vrijdag alle werkzaamheden zouden afronden. Dit houd in dat er vandaag al weer gevlogen kan worden. Er is een kleine kans dat er nog wel materiaal gebruikt voor het onderhoud vandaag van het veld gehaald zou kunnen worden. Hiervan was bij vorige werkzaamheden ook spraken.
Instructie op afroep
Vleugel en lijnvlieg instructeur Bruno van Hoek heeft aangegeven op afspraak instructie te kunnen geven aan leerlingen. Vraag bij de instructie commissie maar even om zijn contactgegevens als je gebruik van deze service wilt maken.
Clinic model elektronica
Het komt met regelmaat voor dat we in onze modellen door de bomen het bos niet meer zien als het om elektronische componenten gaat. Waar het vroeger ophield met een regelaar, een ontvanger en een paar servo’s zien we vandaag de dag steeds meer elektronica zijn intrede doen in de modelsport. Maar hoe sluit je dit aan en hoe zorg je voor extra veiligheid in je model? Wicher Donga krijgt hier van diverse leden met regelmaat vragen over en hij heeft dan ook geopperd om er bij voldoende interesse een keer een clinic over te geven. Meld je bij hem als er interesse bestaat om een keer een clinic te organiseren.
Mollenvangers gezocht
Vorige week hebben wij in het rapport van Flevo green support welke bij ons het veld onderhoud uitvoeren te horen gekregen dat er vaker en meer klemmen gezet moeten worden om de mollen schade te beperken. Naast de veldschade kost het de MVA nu extra geld en moeite om het veld in goede conditie te houden. Wij hebben dus per direct meer mensen nodig welke klemmen kunnen zetten. Meld je bij Ronald Schilperoort, Marcel Lambeek of George Steinfort als je wilt weten hoe je een klem moet zetten.
Het gras verbrand
Het zal hen die afgelopen week gevlogen hebben niet ontgaan zijn dat het gras hier en daar verbrand was. Sommige modellen stoten flinke hoeveelheden hitte uit welke de bovenste sprieten direct verbranden. Met oog op het herstel en het onderhoud van de grasmat adviseren wij met brandstof en turbine zo kort als mogelijk op een plaats stil te blijven staan op het gras. Indien je wat langer stil moet blijven staan ivm afstellen, inlopen etc dan adviseren wij dat voor het hek op de tegels te doen. De verbrande plekken zullen na een weekje of twee wel weer herstellen.
Evenementen kalender update
Wij hebben al een tijd geleden gevraagd aan de leden welke dit jaar wat willen organiseren om opnieuw de data aan te leveren voor de evenementen kalender. De vorige kalender inclusief inhoud is verloren gegaan door een update van de software leverancier. Graag even je evenement doormailen naar redactie@modelvliegenalmere.nl
Verzoek om op te ruimen
Van de kantinecommissie krijgen wij steeds vaker de klacht dat er nog koffiebekers, colablikjes en dergelijke in de kantine achterblijven. Dit resulteerde vorige week al in een vliegenplaag. De kantinecommissie is niet verantwoordelijke voor het schoonhouden van het gebouw. Dit dienen de leden zelf te doen als zij afsluiten. Graag vuilnisbakken ook leeghalen en deze in de grote groene container stoppen. Help elkaar even om de boel ordelijk te houden en veel handen maken licht werk.
Foto, film en bouwverslagen gezocht
Op dit moment is met name de redactie commissie actief om bij voorkeur wekelijks iedereen te voorzien van een nieuwe nieuwsbrief. Wat de meeste leden niet weten is dat wij graag meer kopij ontvangen. De nieuwsbrief zal dan meer het karakter voor en door de leden gaan krijgen. Heb je nog leuke bouwverslagen, video’s (zonder muziek anders krijgen we gezeur met de buma) of leuke foto’s schroom dan niet om deze door te sturen naar redactie@modelvliegenalmere.nl
Actief digitaal communiceren met je clubgenoten
Wij krijgen zo nu en dan de opmerking van leden dat zij niet de nieuwsbrief ontvangen en/of op het forum kunnen. In de meeste gevallen komt het er op neer dat de leden zich niet geregistreerd hebben op de website en/of ze zijn vergeten aan te vinken dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Het forum draait op een aparte database. Je zult je daar apart moeten registreren. De moderators zullen je daarna zo spoedig mogelijk toelaten.
Thermiek vliegen
Vorige week zondag ochtend hebben een aantal leden recordtijden kunnen vliegen met hun zwever. Er was namelijk voor het jaargetijde enorm veel thermiek in de lucht. Zelfs beginners konden makkelijk met maar een paar minuten motorloop vluchten maken van 50 minuten of meer. Voor hen die denken dat zwevers beginners vliegtuigen zijn en/of saai om mee te vliegen die hebben het goed mis. Zweven is een heel actieve manier van vliegen. Je loopt continu te zoeken naar thermiek. Hiervoor is het handig om goed naar de wolken te kijken of naar vogels welke cirkelend omhoog gaan. Over het algemeen zijn dagen na regen als de zon door komt bekende thermiek verwekkers. Veelal zul je op die dagen dan ook cumulus wolken zien (grote witte bloemkool vormige wolken tegen een blauwe lucht.) Als de randen van de cumulus wolken in flarden omhoog wijzen is dat een teken dat de wolk nog aan het stijgen is op thermiek. Als je onder dit soort wolken gaat vliegen moet je niet raar staan te kijken dat je model opeens op zijn kant gegooid word of dat het lijkt dat je model tegen een muur opbotst. In het eerste geval heb je thermiek onder een van je vleugels en in het tweede geval vlieg je tegen een muur van thermiek op. Krijg je de thermiek bel goed te pakken dan moet je niet raar staan te kijken als je tot wel 10meter/seconde omhoog schiet. Meer weten over thermiek vliegen ga eens praten met andere zweefvliegers op het veld.
Namens de redactie commissie