MVA nieuwsbrief 15-07-2012
14/07/2012
Jullie hebben het even een week zonder nieuwsbrief moeten doen omdat er achter de schermen even hoop te doen was.
13-07-2012 Nieuwe maaier
Zo hebben wij vanaf afgelopen maandag samen met de maaicommissie hard ons best gedaan om ons oude trouwe groene gras monster eruit te krijgen en te vervangen voor een maaier in betere staat. De onderhoudskosten en de staat van de oude maaier waren te slecht om nog op te kunnen bouwen. De nieuwe maaier is een stuk groter en met een maai breedte van maar liefst 3.75 gaat het nu allemaal een stuk sneller. De kwaliteit van het maaiwerk is nu te vergelijk met dat van een golfbaan. Al met al een aanschaf om trots op te zijn. Langs deze weg willen we Peter, Horst en Gert dan ook bedanken voor hun adequate inzit om deze aankoop mogelijk te maken. Gert en Peter zullen de maaicommissie leden instrueren over de werking van de nieuwe maaier. Met de aanschaf van de nieuwe maaier hopen wij ook in de toekomst een perfecte start en landingsbaan voor onze leden te kunnen blijven garanderen.
13-07-2012 kantine en toilet groep schoonmaak
Ondanks eerdere oproepen aan leden om de kantine schoon achter te laten en de vraag of er leden zijn welke mee willen helpen om af en toe even schoon te maken hebben wij helaas geen aanmeldingen mogen ontvangen voor deze misschien minder leuke maar toch belangrijke taak. Daarom nogmaals de oproep aan iedereen om mee te helpen met de schoonmaak. We maken met zijn allen gebruik van de faciliteiten en dienen het ook met zijn allen schoon te houden. Indien er geen aanmeldingen komen zullen wij de schoonmaak in een vast rooster of via de werkverplichting moeten gaan regelen.
Meld je daarom bij het bestuur of steek gewoon even spontaan de handen uit de mouwen tussen de vluchten door.
12-07-2012 propeller hakt in hand
Vrijdag avond is er een ongelukje gebeurt welke achteraf voorkomen had kunnen worden. Wat is er gebeurt. Een nieuwe zwever lag op de tafel en alle stuurvlakken werden gecontroleerd door de instructeur alvorens de eerste vlucht gemaakt kon worden. Nu had het lid in kwestie zijn model ingesteld als zwever ipv motorzwever in zijn zender. Hierdoor miste hij de mogelijkheid om zijn speedcontroller in te stellen. Voor deze functie werd dan ook maar de airbrake, welke toch niet op het toestel aanwezig was, gebruikt. Bij controle van het toestel stond de elevator nog in reverse. Toen de leerling deze om wilde polen poolde hij per ongeluk de airbrake ( of terwijl de regelaar) om, waardoor de motor in een keer vol gas ging. Door snel ingrijpen kon het toestel nog tegengehouden worden maar helaas net te laat om verwonding te voorkomen. In het Flevoziekenhuis bleek de schade gelukkig mee vallen met een een hechting en enkele hechtpleisters mocht de leerling dan ook huiswaarts.
02-07-2012 servo blokkeert toestel duikt in grond
Er is vorige week maandag een grote motor zwever in de vliegerbox terecht gekomen nadat een digitale servo mechanisch vastgelopen was en zoveel stroom trok dat het toestel onbestuurbaar werd. Gelukkig konden de beide vliegers in de box zich op tijd uit de voeten maken. Moraal van het verhaal test ook je servo’s in stroomloze toestand met regelmaat. Voel je haperingen in je vertanding vlieg dan niet meer met deze servo. Analoge servo’s zullen over het algemeen minder stroom trekken waardoor de risico’s op een crash geringer zijn. Digitale servo’s kunnen bij een mechanische vastloper letterlijk vele amperes trekken en deze kunnen de meeste BECS niet leveren.